Welcome to the Polish Psychedelic Trance Portal

epi centrum


Jerzy Przeździecki, niegdyś znany pod pseudonimem Praecox, tworzy muzyczne projekty Bigwigs (z Magnesem i Dreddym), Zenglodon (z Dreddym) oraz solowe Epi Centrum i Mass Turbo. Jako młody chłopiec Jerzy przez kilka lat uczony był gry na pianinie. Z własnej inicjatywy przerwał naukę. Przez wiele lat nie miał z muzyką nic wspólnego. Mniej więcej w roku 90 poznał twórczość artystów z kręgów industrialnych oraz new beat. Od tego czasu zaczął żywo interesować się współczesnym brzmieniem, co w konsekwencji spowodowało potrzebę i chęć tworzenia własnych brzmień. Z czasem pojawiła się nazwa Praecox. Przy użyciu czterośladowego magnetofonu szpulowego ZK-140 Praecox zaczął tworzyć i montować swoje industrialne struktury oparte na loopach. Rozpoczęła się przygoda z muzyką elektroniczną.

Pierwszym źródłem dźwięku stał się analogowy syntezator KORG Polysix. Nie posiadał on jednak midi przez co kontrola nad instrumentem była bardzo ograniczona. Postanowił wymienić syntezator na moduł brzmieniowy Roland MV-S1. W tych właśnie okolicznościach poznał swych przyszłych przyjaciół i partnerów - Grzegorza Magnuszewskiego i Tomasza Roehra - członków projektu Tromesa.

praecox.jpg
Przez krótki czas Praecox komponował swoje pierwsze transowe utwory wspólnie z Krzysztofem Wasiakiem. Ten epizod skończył się, ale Praecox szedł dalej swoją eksperymentalną drogą. Nawiązała się nić sympatii między Praecoxem a Tromesą. Wynikiem tego doszło do wspólnej pracy. Powstał utwór "Pandam", kupiony, ale nie wydany przez Phantasm Records. Do dziś nikt nie wie dlaczego tak się stało.

Podczas współpracy Praecoxa i Tromesy doszło do wielu dyskusji, z których ujawniła się silna potrzeba komponowania nowoczesnej elektroniki, wykraczającej poza dotychczas znane w muzyce trans - pomysły brzmieniowe i aranżacyjne. Tak powstali Bigwigs i pierwszy legendarny już utwór "Córki Lota". Równolegle Jerzy działał sam, wspomagany radami kolegów.

rednek.jpg
Na koncie Praecoxa jest kilka singli, a także liczne utwory wydane przeróżnych na kompilacjach.

Praecox - Gumoleum EPgumoleum.jpg

Hadshot Haheizar, 2001

1. Gumoleum
2. Minigram






W ślad za pierwszym singlem pojawił się kolejny winyl. Ponownie Jurek dostarcza mocnego, mrocznego i zmechanizowanego kopa w postaci dwóch utworów własnej produkcji.

Praecox - La Bochem EPla.jpg

Hadshot Haheizar, 2001

1. La Bochem
2. Forma Zimna






Chillosophychillosophy.jpg

Digital Structures, 2001

1. Ooze - Quintessence
2. Healer - Aqua Sleeping
3. Electrostatic - Duality (Fingertwister Remix)
4. Son Kite - Aiwana (Chill Remix feat. Lisa Thelin)
5. Karl Axel Bissler - Laid Back (City Nights)
6. Fingertwister - Mason Groove
7. Pope Of Gegga - Breath Taker
8. Aztech - Deathwish
9. Fiasko - X-Moll
10. D.P.O.D. - Nomeda
11. Karl Axel Bissler - Floating Castles

Devil Is A DJdevil.jpg

Hadshot Haheizar, 2001

1. Biodegradable - Shamanic Bass
2. Bufo & Process - Kulture Clash
3. Praecox - Mechanikum
4. Kino Oko - Koz Ajm Bed
5. Triplex - Trinket
6. EQKED - Heart Beat
7. Ninja - Pirate Audio
8. The Crazy Lions Cult - Hy Dave
9. O'Cheese - Inspectre

Eyes Rollingeyes.jpg

Zenon Records, 2003

1. Phat Kontrollerz - Flat Control
2. Triplex - His Problem Child
3. Krumelur - Dunkia Motive
4. Bigwigs - Vibrafon (Sensient Remix)
5. Sensient - Vector Director
6. Mantik - Centauri Pasta
7. Mekanizm - Agitate
8. Sun Control Species - Proxima 5598
9. Praecox - Kizi Mizi

Permutationspermutations.jpg

Zenon Records, 2004

1. Kent - Bush Too
2. Sun Control Species - From Within To Without
3. The Cujorius One - Gelfling Gaggle
4. Sensient - Ballistic
5. Legohead vs Sensient - Modus Operandi
6. Krumelur - You Decide
7. Praecox - Noye Frizur
8. FREq - Incense Tree
9. Moses - Dehydrated

Soundscapes Part 1soundscapes.jpg

Crotus Records, 2004

1. Moses - Trukket I Lyden
2. Navajo vs Tribalistic Society - Atmosphere
3. Genetic Spin - Swordfish
4. Meeloo - Artic Rush
5. Sensient - Zoltan
6. Comadose - The History Of Marihuana
7. Praecox - Harmonire Kunst
8. Sensient - Inhuman
9. Amygdala - Getting Blurred

Ultrapopultrapop.jpg

Fabula Records, 2004

1. Phat Kontrollerz - Simple Controller Complex
2. Antiscarp Warriors - Invalead
3. Kiwa - Offset
4. Loopus In Fabula - Casbah
5. Praecox - Fraktalik Penis
6. Kino Oko - Czakrum And Bocianum
7. Loopus In Fabula - The Chase
8. Dendron - Supernatural Jazz
9. Popper Hnool - Disco
10. Sienis - Nifty Fifty

Intelligent Manipulationintelligent.jpg

Zenon Records, 2005

1. Minimal Criminal vs Krumelur - Reefer and Barbecue
2. The Cujorius One - 95.5 Radio Joint
3. Sensient - Morehdel
4. Praecox - Psycho Deloza
5. Krumelur - Destroy All Monsters
6. Moses - Moonpie
7. Sun Control Species - Nameless Blameless
8. Shadow Fx - Dr Elephant
9. Tetrameth - The Quickening

W roku 2005 Jerzy został A&R mieszczącej się w Moskwie wytwórni Horns & Hoofs Entertainment. W tym samym czasie powstał Epi Centrum, nowy, muzyczny projekt Jurka. Jak mówi sam Jerzy: "Epi Centrum to oryginalna forma połączenia muzyki techno i transowej psychodelii, to nieograniczona komercyjnie swoboda i zabawa konwencją i dźwiękiem, to źródło radości i smutku, ekstazy i nostalgii. Epi Centrum to nigdy nie to samo". Jednocześnie Jerzy porzucił definitywnie pseudonim Praecox.

melbourne.jpg
Kompilacja "Idea FX" ukazała się pod koniec września 2005 roku, a została wydana przez wytwórnię Horns and Hoofs Entertainment. Za zebraniem numerów na potrzeby składanki stoi Epi Centrum a.k.a. Jerzy Przeździecki. Na "Idea FX" wystąpił również jako Mass Turbo oraz 3 Lay Air. W skład tego ostatniego prócz Jurka wchodzą także Triple Distilled i Weird Walker. Inne polskie akcenty na krążku to remix numeru Bigwigs dokonany przez Fuzzion oraz Grzegorz "Magnes" Magnuszewski, czyli Kino Oko, remiksujący utwór Epi Centrum.

Idea FXidea.jpg

Horns & Hoofs Entertainment, 2005

1. Epi Centrum - Noise Exodus (Kino Oko Remix)
2. Kali Frogz - Wotau
3. Fuzzion - EMC2 (Epi Centrum Remix)
4. Weird Walker - Layer-1
5. Fuzzion - Launcher
6. 3 Lay Air - B.M.W. Express
7. Metalogic - Forcedfield
8. Bigwigs - Vibraphone (Fuzzion's 2005 Remix)
9. Worm Food - The Shakes
10. Epi Centrum - Drapacz Chmur
11. Mass Turbo - Archival
12. Triple Distilled - Expertiza (Epi Centrum Remix)

7 lipca 2006 roku label Horns & Hoofs Entertainment wydał kompilację zatytułowaną "Abracadabra". Na składance znalazły się utwory w konwencji progressive / tech-trance. Na krążku nie zabrakło oczywiście kilku polskich projektów. Za zebraniem figurujących na niej numerów stoi DJ Alex Tolstey, głowa Boshke Beats.

Abracadabraabracadabra.jpg

Horns & Hoofs Entertainment, 2006

1. Mantik - Siu Nim Tao
2. Alic - The Gentle Way Of Mind-Destruction
3. Fuzzion - Black Magic (Live Remix)
4. Metalogic vs. Michael Lawrence - Fabricated
5. MidiMiliz - Model 1 (Epi Centrum Remix One)
6. Fuzzion - Acid Flash (Original Mix)
7. Metalogic vs. Tao - Through Your Head
8. The Rockitmen - Elephant's Boogie
9. Kino Oko - Beats, Rhythm And Harmony
10. Mass Turbo - Sin Sinati

20 kwietnia 2007 roku pod skrzydłami wytwórni Whirlpoolsex Music ukazał się autorski singiel Jerzego o nazwie "Cancel". Pozycja ta wyszła w postaci winyla oraz w formie mp3. Singiel zawiera trzy utwory: tytułowy "Cancel Me" oraz "SSL (Science Secret Limit)" i "Solo In Space". Cytując za promo-tekstem: "It is spaced out Minimal Techno that takes you to a freefall trip through music. Enjoy the eclectic mixture of interesting and modern tensions that contains a bit of everything in a perfect musical cocktail! MinimalNeoTechDrama is just kicking!"

Jerzy Przeździecki - Cancel EPcancel.jpg

Whirlpoolsex Music, 2007

1. Cancel Me
2. SSL (Science Secret Limit)
3. Solo In Space





Jerzy zapowiedział już album Epi Centrum, który ukaże się dzięki Horns & Hoofs Entertainment prawdopodobnie w roku 2007.

zielony.jpg
Przeździecki cały czas komponuje własną muzykę. Najważniejsze jest dla niego eksperymentowanie w obrębie aranżacji. W sposób abstrakcyjny łączy w swoich utworach bardzo różne dźwięki - to jego prywatna harmonia. Dużo uwagi poświęca ogólnej atmosferze utworu. Zawsze to jakaś historia. Czasami jawa - czasami sen. Dla Praecoxa jedną z funkcji współczesnej muzyki jest komunikowanie prywatnych wrażeń kompozytora, bardzo często abstrakcyjnego świata fantazji... Sprawą kompozytora jest to by zaciekawić nimi ogół i zaangażować odbiorców w tajemniczą zabawę...

Kontakt: j.przezdziecki@red8.pl

« SCENE