Welcome to the Polish Psychedelic Trance Portal

dJ murus



Amnesia: Witam! Iono Music to młody i stosunkowo mało znany (przynajmniej w Polsce) label. Powiedzcie kto stoi za tą nazwą i czym się zazwyczaj zajmuje?

DJ Murus: Cześć! W prace naszego labela zaangażowanych jest więcej osób, ale w zasadzie to jest nas dwóch. Matthias (DJ Cubixx) i ja (DJ Murus), którzy są za niego odpowiedzialni. Matthias i ja połączyliśmy nasze wspólne obowiązki niczym osobne składniki dobrej herbaty. Ponieważ mieszkamy w różnych miastach (Berlin i Hamburg), wszystko to może funkcjonować tylko w ten sposób. Każdą decyzję odnośnie utworów i muzyki zawsze podejmujemy wspólnie. Jesteśmy przyjaciółmi i dobrymi współpracownikami i to działa naprawdę dobrze, ponieważ możemy na sobie polegać.

Amnesia: Powiedzcie także kiedy się poznaliście i stwierdziliście, że chcecie założyć własną wytwórnię?

DJ Murus: W 2001 roku przypadkowo wszedłem na stronę internetową, na której były do ściągnięcia darmowe psymixy. Tam znalazłem mix DJa Cubixxa, który naprawdę rozsadził mój umysł. Wysłałem mu maila z moimi komentarzami. Potem spotkaliśmy się osobiście i okazało się, że żyjemy w bardzo podobny sposób. Mamy dzieci, jesteśmy bardzo zaangażowani naszymi głównymi profesjami, oraz oczywiście dzielimy się tą samą pasją dotyczącą tej wspaniałej muzyki. To był początek głębokiej przyjaźni pomiędzy nami. Później Cubixx postanowił zamienić profesję z DJa na producenta i chciał zaprezentować swoją własną muzykę jako Koaxkaos. Tak więc prawdziwym powodem do założenia Iono Music było, aby nauczyć się jak działa cały proces wydawniczy i wykorzystanie tej wiedzy do wydania jego własnej muzyki. Jego pierwszy album był niespodziewanie duży sukcesem dla niego. Po tej publikacji Koaxkaos nastąpiła mała przerwa w wydawaniu. Ale pod koniec 2005 roku postanowił dać Iono prawdziwą szansę na dorośnięcie - co oznaczało na poświęcenie sporej ilości czasu na życie obok rodziny i pracy. Zaoferowałem mu swoją pomoc i wiedzę muzyczną i z restartowaliśmy naszą pracę przy okazji kompilacji "Back From Beyond", która była ogromnym sukcesem i powodem aby pracować jako Iono Music. Album Klopfgeistera potwierdza, że jesteśmy na dobrej drodze z naszą wytwórnią.

Amnesia: Scena niemiecka i progresywna zawiera dość sporo wytwórni. Ostatnio najbardziej znanymi są Digital Structures, Iboga, Tribal Vision, Zenon, Flow, czy stosunkowo młode Spin Twist, Blue Tunes czy Vertikal. Tak więc spodziewam się, że naprawdę ciężko jest się dostać na Wasz rynek prawda? Czym więc chcecie się wbić? Gdzie jest ta luka, którą chcecie wypełnić?

DJ Murus: Progresywny styl przyniósł do sceny transowej wiele innowacyjnych wpływów. Ale według nas cierpi tracąc na głębi i psychodelicznych elementach. Innym problemem jest fakt, że brzmienia progresywne mają prostszą strukturę niż psytrance. Ponieważ psytrance zawierał dobrze zaaranżowane i kunsztowne brzmienia, które trudniej wyprodukować. Założeniem progresywu jest głównie połączenie grubego groove z nowoczesnymi próbkami dźwiękowymi. Zdaliśmy sobie sprawę, że większość progresywnych kawałków jest przeciętna i nie wypełniona całkowicie naszą definicją elektronicznej i psy-aktywnej muzyki. Chcemy najlepszego z każdego ze styli. Głębokich i konkretnych groove'ów łączonych ze stonowanym tempem, wypełnionych ekscytującymi aranżami. Ale, jak to zawsze w muzyce, wszystko zależy od gustów. Wracając do Twojego pytania: koncept Iono jest nieco odmienny, ponieważ nie robimy żadnych kompromisów w naszej wizji muzyki transowej. Matthias i ja nie żyjemy z wytwórni, więc nasza muzyka nie musi gonić wszystkich trendów aby utrzymać label przy życiu. Iono Music jest produktem głębokiej muzycznej pasji i chcemy po prostu przynieść odbiorcom wysoką jakość - lub dokładniej wysoką jakość w naszym osobistym odczuciu. Ale z biegiem czasu widzimy, że wiele ludzi podziela naszą wizję i to jest powodem dla którego utrzymujemy to przy życiu w ten sposób, bez jakichkolwiek finansowych zobowiązań. Oczywiście są także inne dobre wytwórnie które mają takie same idee. Jak Iono Music, są one ambasadorami nowoczesnych elektronicznych brzmień w różnych stylach.

Amnesia: Możecie wymienić i krótko przedstawić swoich najważniejszych artystów? Spodziewam się, że w chwili obecnej najbardziej promowanym jest Klopfgeister prawda? Słyszałem, że ich pierwszy live act, lub jam session zabrzmi bardziej precyzyjnie, był czymś naprawdę niesamowitym. Zagrali razem z gitarzystą, klawiszowcem, wokalistką, żywymi elementami perkusyjnymi i skrzypcami. Słyszałeś może ten występ? Czy nadal łączą oni swoje kawałki z muzyką instrumentalistów?

DJ Murus: W zasadzie nie mamy najważniejszych, czy mniej ważnych artystów. mamy dobrych muzyków. Są oni dość, lub tylko utalentowanymi artystami. Ale wszyscy są dla nas ważni. Oczywiście jesteśmy szczęśliwi, że Klopfgeister zrealizowali swój album u nas. Ich pierwsza płyta "Sweet Compromise" była prawdziwą bombą, dlatego zapytaliśmy ich czy nie chcą być umieszczeni na naszej pierwszej składance. W trakcie tej współpracy odkryliśmy, że bardzo oni pasują do Iono Music, Klopfgeister to topowi muzycy i można to usłyszeć w każdej nucie ich w ich utworach. A ich występy także są dość znane. Są artystami, których występy są w stanie cały czas przyciągać uwagę słuchaczy. Da się usłyszeć, że oni improwizują w trakcie live setów w zależności od reakcji publiczności. Ich live acty są bardzo atrakcyjne, ponieważ oferują w nim głęboki rock'n'roll. W zależności od ceny i czasu, Klopfgeister występuje z wokalistką lub gitarzystą. Widziałem wiele ich występów i zawsze była to wielka frajda oraz głęboka energia. Mamy też innych dobrych artystów. Dla przykładu duński transowy duet "Timedrained", w skład którego wchodzi m.in. Pythagoraz, który odniósł już pewien sukces w różnych labelach pokroju Dance'n'Dust. Razem z Nox Lupi tworzą Timedrained. Razem są topowymi muzykami łączącymi wysoką jakość produkcji i aranży z brudnym i inteligentnym brzmieniem. Ich utwory zdecydowanie zawsze opowiadają dobrą historię. Widzimy sporą przyszłość dla tych chłopaków.

Amnesia: Wasza najnowsza pozycja wydawnicza, album "Sunfavoured", zdobył pewne uznanie w niemieckiej i progresywnej scenie. Co jest w nim najbardziej charakterystyczne co sprawia, że jest po prostu dobrym albumem?

DJ Murus: Osobiście myślę, że transowa społeczność oczekuje tripowych i gorących utworów z pewną treścią. Głęboko oldschoolowy styl Klopfgeistera dawał radę w przeszłości i sprawdza się w przyszłości. Ich unikalne brzmienie jest pełne mocy, psychodeliczne i proste, ale także rozmaite. W trakcie słuchania tego albumu możesz usłyszeć jakie muzyczne umiejętności mają do zaoferowania Jens i Thorsten. Nawet pierwszy downbeatowy utwór "Smoking a Bagpipe" jest najlepszym tego faktu przykładem.

Amnesia: Przy okazji tego wydawnictwa słyszałem, że mieliście pewien problem z nielegalnymi kopiami mp3 jeszcze przed wydaniem albumu. Co właściwie się stało i co myślisz o tym fenomenie mp3 w Internecie? Wiem, ciężkie pytanie, ponieważ (nie ukrywajmy) większość z nas ściąga utwory w formie plików mp3. Z drugiej strony Wy, jako wytwórnia, potrzebujecie pieniędzy aby wydać kolejne płyty i opłacić Waszych artystów!

DJ Murus: Tak, mieliśmy pewne problemy z nielegalnym ściąganiem albumu Klopfgeistera. Znaczy się, jeśli przechowujesz pierwotny plik jak skarb i przekazujesz go tylko do rąk najbardziej zaufanych partnerów, pojawia się problem kiedy uświadamiasz sobie, że jeden z nich umieścił to w Internecie - tuż przed tym jak płyta była tłoczona i miała być wydana. Teraz jesteśmy zadowoleni widząc, że album od trzech tygodni jest numerem 1. Tak więc wygląda na to, że ten problem nie spowodował żadnych "niespodziewanych" szkód. Jednak ogólnie myślę, że należy na ten problem ze ściąganiem patrzeć z kilku perspektyw. Ale niestety wytwórnia nie może temu zapobiec i musi z tym żyć. Z drugiej strony mniejsze labele zagrożone ciągłym wyciekaniem nie są w stanie płacić w przyszłości większych gaży dla artystów. Nawet te mniejsze undegroundowe labele muszą walczyć o przetrwanie, gdy koszty gaż, promocji, czy tłoczenia nie mogą się zwrócić nawet w dalszej przyszłości. Tak nawiasem mówiąc, nieregularne umieszczenie albumu Klopfgeistera przed wydaniem było aktem dyshonoru kogoś głupiego.

Amnesia: A jak według Was będzie wyglądał psytrance za kilka lat? Czy będzie coraz więcej komercyjnych aspektów (np. Infected Mushroom, Astrix), bądź coś na styl małej rewolucji w hm... połączeniu pomiędzy stylami - coś na wzór ostatniego wydawnictwa Shpongle? Albo może połączenie psy-elektroniki z żywymi instrumentami? Coś jak pierwszy występ Klopfgeistera, czy Etnoscope, czy nawet Skazi, który zapowiada występy z gitarzystą i perkusistą?

DJ Murus: Podążam za tą muzyką od samego jej początku. Przez ostatnie 15 lat mieliśmy wiele różnych styli przenoszonych z Anglii, Skandynawii, Izraela i oczywiście Niemiec. Wygląda na to, że fuzja różnych styli transu, jak psy i progressive, jest ostatnio najnowszą innowacją. Ale według mojego wyczucia brzmienie Iono Music nie jest w całości progresywne, jest bardziej, jak to nazywamy, "nu old school". Patterny tej muzyki nie zmieniły się tak bardzo, jak dokonało tego brzmienie. Tak więc trance nie może zostać ponownie wynalezionym. Zawiera on proste, ale efektywne zasady. Jednak tak długo, jak długo będziemy mieli innowacyjnych artystów, którzy będą na tyle odważni ab zaprezentować nowe pomysły odbiorcom (jak np. Decoy ze swoimi jazzowymi elementami) nie będzie to nudne. Jestem przekonany, że w krajach, które mają ustabilizowaną psyscenę wszystko znów będzie bardziej undergroundowe. Powodami tego jest globalna wolność internetowa, albo polityka przeciw dragom, albo, albo albo... Tylko kilku artystów będzie w stanie wyżyć z tej muzyki. Ale tak długa jak ta muzyka jest w sercach ludzi, trance nigdy nie umrze.

Amnesia: Ok, wróćmy na chwilę do Waszego labela. Jak wyglądają Wasze plany wydawnicze na przyszłość? Zaskoczycie jakimś debiutanckim albumem? Zapowiedzieliście już składankę "Destinations" - kogo będziemy mogli usłyszeć na tej kompilacji?

DJ Murus: Planujemy od projektu do projektu. Następną pozycją Iono będzie nasza kompilacja "Destinations", na których umieścimy utwory Gaudium (w remiksie Visua), Prospect (Etnoscope Rmx), Timedrained, Nyquist (który jest sideprojektem FREq), Sonnenvakuum i in. Będzie to uderzająca do głowy psy-progowa składanka z różnymi stylami i tempem pomiędzy 130 a 138 BPM.

Amnesia: Widzę, że zwracacie także dużą uwagę na okładki swoich wydawnictw prawda? Kto stoi za tymi projektami i jaka jest ich idea?

DJ Murus: Każda okładka jest robiona oczywiście przez Matthiasa, a wizualny styl jest jedną z części konceptu naszej wytwórni. Lubimy oddawać wizualnie to, na czym stoimy i chcemy naszej wytwórni nadać smaczny wygląd.

Amnesia: Dzięki wielkie za ten wywiad. Życzę Wam powodzenia z wytwórnią i mam nadzieję, że spotkamy się kiedyś na jakieś imprezie gdzieś na świecie!

DJ Murus: Dziękuję. Doceniamy Twoje wsparcie i życzymy powodzenia polskim transerom.

Amnesia