Welcome to the Polish Psychedelic Trance Portal

perfect blind



1. JetMan: Witaj Igor - na początek chciałbym Ci podziękować za podzielenie się z nami swoim czasem i opiniami - zacznijmy od odrobiny retrospekcji: jak to wszystko się zaczęło? Jak i dlaczego zdecydowałeś się wkładać swoja energię w psytrance? Dlaczego psychedelic, a nie pop? ;)

Perfect Blind: Witam. :) Cóż, dziękuję za słuchanie mojej muzyki i skontaktowanie się ze mną. Chętnie odpowiem na twoje pytania! Hm, w zasadzie wszystko rozpoczęło się w 2003 roku, kiedy zainstalowałem Fruity Loops 3 i zacząłem grzebać w sekwencerze, mimo, że pierwszy sensowny materiał (taki z którego byłem w miarę usatysfakcjonowany i nie lądował w koszu) pojawił się dopiero jakieś 2 lata później. Był to utwór Perfect Blind zatytułowany "Space Traveller" (który możecie znaleźć na moim pierwszym singlu z 2006 roku). Faktycznie, najpierw próbowałem robić techno i kawałki psy, ale wszystkie zamykały się w stylu cheesy dance znanym z polowy lat 90-tych, lol. Na drodze poszukiwań odnalazłem się na bardziej eksperymentalnych terenach muzyki downtempo. Później rozpocząłem produkcję psytrance i techno pod pseudonimem Deimos... Nie wiem jak ani dlaczego zdecydowałem się na to wszystko, sadzę, że z czasem wyszło to naturalnie na równi z moim uczeniem się całego procesu tworzenia muzyki... No i nawiązując do popu, osobiście gardzę cała tą kulturą i muzyka oraz wartościami, które w większości reprezentuje. :D

2. JetMan: Podczas czytania opisu Twojego ostatniego wydawnictwa, czyli "Trzech Iglic", moją uwagę zwrócił zwrot: "Ta majestatyczna podróż na pewno podejdzie do gustu fanom brzmień Ultimae Records" - czy jesteś w jakikolwiek sposób zainspirowany przez ten szczególny francuski label? Oprócz tego, na Twoim najnowszym albumie znajduje się znakomity utwór zatytułowany "Nimbus Cloud", podczas gdy na singlu "Surfacing", który został wydany przez niemiecki netlabel Akashic Records, możemy posłuchać "Nimbus Two". Oba utwory są połączone - czy możesz nam opowiedzieć kryjącą się za tym historię?

Perfect Blind: Jasne, słuchałem dużo materiału z Ultimae w poprzednich latach, w szczególności polubiłem CBL i Solar Fields... Jednak nigdy nie próbowałem kopiować tego typu brzmienia, moje starsze EPki są bardziej eksperymentalne i nie zawierają żadnych podobieństw do Ultimae... Myślę, że nowszy materiał jest bardziej w stylu "trance chill sound", więc taka jest moja odpowiedź. Jeśli chodzi o "Nimbus Cloud"... Zdecydowałem się zrobić jego nieco wolniejszą i bardziej dopracowaną wersję, głównie w celu wykorzystania jej podczas moich live actów. Musze przyznać, że jestem bardziej usatysfakcjonowany nowszą wersją, czyli "Nimbus Two". :)

3. JetMan: Jako, ze możemy zdobyć Twoja muzykę całkowicie za darmo dzięki Omnitropic i portalom takim jak Ektoplazm - co myślisz o opcji "darmowej muzyki dla wszystkich"? Czy to zabije nasza scenę, czy raczej podniesie ją na nowy poziom? Dlaczego zdecydowałeś się wydać swoją muzykę za darmo? Obecnie obserwujemy kurczenie się przemysłu wydawnictw CD - co myślisz o internetowych wydawnictwach i stronach takich jak Ektoplazm, gdzie nowi twórcy mogą błyszczeć i zdobywać popularność, jeśli tylko zaprezentują materiał wart posłuchania?

Perfect Blind: W pełni popieram ideę wydawania muzyki pod licencja Creative Commons... Chociaż wielu ludzi ma podejście w stylu "jeśli nie ma na tym naklejki z ceną, na pewno jest gówno warte". Do pewnego stopnia mogą mieć rację, ponieważ cała masa darmowych wydawnictw jest naprawdę kiepska, zarówno jeśli chodzi o samą muzykę, jak i jakość produkcji. Lecz z drugiej strony, duży procent muzyki wydawanej dla pieniędzy okazuje się być zwykłym szmelcem (i naprawdę nie wiem kto to w ogóle kupuje), tak więc... Trudno tak naprawdę powiedzieć. Na pewno nie uważam, że to może zabić scenę, dlaczego miałoby? Wydawnictwa muszą jednak być odpowiednio wysokiej jakości, jeśli artyści pragną "rozwijać scenę", aniżeli wyznawać podejście na zasadzie "OK, spieprzyłem ten numer, rozdam go za darmo... a ten mi sie udał, więc wydam go na nośniku cyfrowym". Znam pewne projekty, które całą swoją muzykę wydają za darmo, a następnie życzą sobie całkiem spore sumki za swoje live acty. Uważam, że taki system jest całkiem uzasadniony i w porządku. Jeśli chodzi o moją muzykę... Cóż, cały chilloutowy dział nie jest specjalnie dochodowy jeśli chodzi o wydawnictwa, no chyba, że jesteś kimś takim jak Shpongle czy Ott (i nawet to można by podważyć?). Wprowadziłem więc taktykę wydawania całego swojego downtempowego materiału za darmo, niech usłyszy go tylu ludzi ilu zdoła. Przyznaję, że byłoby miło wydać fizyczny CD w wytwórni takiej jak Ultimae Records czy Aleph Zero Records, ale obecnie nawet o czymś takim nie myślę. :) Ten gatunek muzyki poza tym jest raczej niewdzięczny jeśli chodzi o live acty, szczególnie jeśli jesteś małym, względnie nieznanym projektem - mam tu oczywiście na myśli pieniądze za występ. Mam jednak nieco inne podejście do moich transowych projektów. Ektoplazm to wspaniały serwis, Basilisk odwala kawał dobrej roboty (również jak i wszyscy inni w niego zaangażowani), gość jest w pełni profesjonalistą z właściwą ideą. Naprawde podoba mi się to w jaki sposób rzeczy się tam rozwijają i cieszę się, że mój album został wypuszczony w ich sublabelu Omnitropic.

4. JetMan: Muzyka z "Three Spires" została nagrana przed singlem "Surfacing", ale jednocześnie wydana po nim. Czy możesz nam powiedzieć coś więcej?

Perfect Blind: Taaak, to było dla mnie naprawde frustrujące doświadczenie... Skończyłem album pod koniec 2009 roku i posłałem demo do netlabela Kahvi (który zresztą, poza innymi, wydawał artystów z Ultimae, Warp Records etc.) i wydawnictwo zostało ustawione na luty 2010 roku. Wówczas data wydania została przesunięta na maj, później na "gdy lato się skończy". W momencie, gdy traciłem już cierpliwość i nerwy, Nik (szef Kahvi) zawsze obiecywał, że "to jest ostateczna data". Naturalnie wypuszczenie albumu nigdy nie doszło do skutku (DARMOWE wydawnictwo!), wiec wycofałem mój album stamtąd i wysłałem go do Basiliska dla Omnitropic... Musze przyznać, że jestem bardzo rozczarowany Kahvi, gdyż miałem do nich spory szacunek zanim to wszystko się wydarzyło. Cieszę się, że album w końcu ujrzał światło dzienne. :)

5. JetMan: Wygląda na to, że przyszedł czas na klasyczne pytanie - co myślisz o przyszłości naszej sceny? Czy będzie lepiej? Co myślisz o tak zwanej komercjalizacji? Statek już idzie na dno, czy może idziemy z nurtem?

Perfect Blind: Wiesz, może było tak kilka lat temu, ale teraz... Wygląda na to, że muzyka przesuwa się powoli w kierunku ekstremum (które nigdy nie są dobre). Widzę coraz więcej i więcej tego całego psycore w stylu "nie potrafię nagrać muzyki, wiec wsampluję jakieś koty w mikrofalówce przy stopie na 175 BPM" z jednej strony i popsy z drugiej (och co za horror), wydaje mi się, że jest to "ewolucja" izraelskiego full-onu, lol. Część progresywnego transu zmutowała w odmianę bardziej klubowej muzyki, a część powróciła do tripującego surowego brzmienia jakie było 10 lat temu. Nie zrozum mnie źle, uwielbiam bujające 128 BPM progresywne brzmienia ruszające tyłek, a także bardziej agresywne i mroczne psy na parkiet, o ile jest inteligentne i BPM nie przekracza w przybliżeniu 150 uderzeń. :) Nie wiem co się stanie, pewne odmiany zawsze będą się zmieniać, ewoluować, a inne z kolei będą stały w miejscu, ale teraz jest moda na retro, więc tak długo jak tylko jest zapotrzebowanie...

6. JetMan: Jakieś porady dla młodych i jeszcze nie sławnych ;) artystów tworzących psytrance?

Perfect Blind: W jakim sensie jestem sławny heh? :D Mam cztery małe projekty muzyczne, nad którymi pracuję i mam/mamy problem ze znalezieniem wytwórni dla większości z nich... Ale ok, tworzę muzykę już od jakichś 7-8 lat i często widzę, że sporo żółtodziobów chce zostać producentami supergwiazdami przy minimalnym wysiłku i w rekordowym czasie (lub tylko poprzez kupno wymyślnego sprzętu). To tak nie działa! Choć muszę przyznać, że obecnie jest sporo więcej video-samouczków i tym podobnych, a wszystko jest bardziej intuicyjne. 8 lat temu miałem połączenie typu dial-up i czytałem tylko nudne książki jako samouczki...

7. JetMan: Czy możesz nam powiedzieć co nieco o scenie psychedelic trance w Chorwacji? Jacy są tamtejsi ludzie i kultura?

Perfect Blind: Hm, cóż, przede wszystkim jest to mała scena. Jest tu kilka ekipa w i poza Zagrzebiem, niektóre z nich nad morzem (Pula, Rijeka), również w Osijek, Knin... Przez cztery lata mieliśmy UWOG Festival (ostatni odbył się w 2006 roku), NNC Festival w Knin i inne... Obecnie aktywne są festiwale Future Nature i Life Celebration festivals w Puli, festiwal Mininstry of Psychedelics i imprezy w Zagrzebiu, festiwal Kula w Osijek. W tym roku będzie także chorwacka edycja festiwalu Lost Theory. Oczywiście są tam także nielegalne plenerowe imprezy. Imprezy w klubach są mniejsze, od 50 do 500 osób maksymalnie. Mieliśmy wcześniej imprezy organizowane przez ekipę Astrali (goa i oldschool), ale przez ostatnie kilka lat zwrócili się ku bardziej komercyjnej scenie. Tak czy inaczej, nie mieli nigdy nic do czynienia z kulturą transową, tylko z muzyką. Ponadto, Trancepleme.com (pleme oznacza plemię) to najdłużej działający rodzimy portal, ma chyba z 10 lat... Jeśli chodzi o producentów, niektórzy starzy artyści zmienili swoje muzyczne upodobania (przerzucając się na house, minimal...), niektórzy przestali działać, a inni (wśród których są nowsi) zyskują coraz większy rozgłos (kilku z nich to chociażby: PsiloCybian, Plasma Corp., Liquid Flow). Jest tu też sporo leni. Ogólnie nie ma tu jakiegoś nawału produkcji. Szkoda, ale co zrobić? Mimo to niektórzy z naszych DJów stali się częścią znanych wytwórni (Val Vashar w Zenon Records, Dovla w Interchill Records i Flow Records...).

8. JetMan: Jakie są Twoje wspomnienia związane z Polską? Wspomniałeś, że byłeś na kilka tygodni w Krakowie, czy jest coś godnego wzmianki? Co sądzisz o Polakach i naszym kraju?

Perfect Blind: W zeszłym roku spędziłem tam około 10 dni i muszę przyznać, że to wspaniałe miasto. Jest mniej więcej wielkości naszej stolicy, Zagrzebia, nieco tańsze i ma więcej jezior dokoła heh. :) Ponadto, szał na drogach. Niestety nie miałem za dużo styczności z nocnym życiem (jeśli chodzi o imprezy). Jeśli chodzi o ludzi, są dość wyluzowani i zabawni, posiadają olbrzymią pojemność jeśli idzie o alkohol lol. :)

9. JetMan: Trochę metafizyczne pytanie... Czy wierzysz w boga, życie po śmierci i tego rodzaju sprawy? W co wierzysz?

Perfect Blind: Jestem zdecydowanym przeciwnikiem jakiejkolwiek religii, jak i instytucji. Powodów jest wiele i myślę, że obecnie jest to dość oczywiste dla ludzie (przynajmniej mam taką nadzieję), nie chcę się zagłębiać w szczegóły. Mimo to nie jestem ateistą i nie mam nic przeciwko osobistym przekonaniom innych ludzi, szanuję je o ile nie obnoszą się z nimi. Nie lubię kiedy ludzi narzucają mi swoje religijne przekonania. Nie wierzę w chrześcijańskie życie pozagrobowe. Ponadto nie wierzę w uosobienie "Boga". Uniwersalna siła, której wszyscy jesteśmy częścią i przez którą jesteśmy pośrednio prowadzeni, brzmi dla mnie sensownie.

10. JetMan: Wydaje się, że jesteś związany z starym dobrym acidowym brzmieniem, brzmieniem goa - to dobrze! ;) Czego możemy się spodziewać od Ciebie w nadchodzących miesiącach, jakieś plany na przyszłe wydawnictwa?

Perfect Blind: Oczywiście zacząłem od goa i acid trance, ale nigdy nie lubiłem brzmień "folk-goa" (lub dzisiejszego "nitzogoa"). Moim ulubionym albumem z tamtego okresu jest "Juno Reactor - Beyond The Infinite" i po tym wnoszę, że możesz odgadnąć jakiego rodzaju brzmienia lubię. :) Tak czy siak, przez ostatnie kilka miesięcy skupiałem się bardziej na moich transowych projektach, zdałem sobie sprawę, że stworzyłem nic w ramach Deimos (poza jakimiś remixami z 130 BPM) od prawie dwóch lat. Pracuję więc nad nowym live actem i albumem, obecnie tworzę piąty utwór. W zasadzie Perfect Blind jest obecnie wstrzymany... Ponadto wraz z moim kumplem PsiloCybianem tworzę koncepcyjny album Dual Barrel, będzie miał posmak spaghetti western w psychodelicznej wersji, jak również sporą ilość żywych instrumentów. Ogólnie to zabawa! :D

Tak przy okazji, tutaj można odsłuchać co jest grane:
http://soundcloud.com/dualbarrel/dual-barrel-new-album-teaser
http://soundcloud.com/deimos-1/sets/promo-pack-1/

11. JetMan: Jakiego rodzaju software i/lub hardware wykorzystujesz do tworzenia muzyki? Skąd czerpiesz swoje pomysły?

Perfect Blind: Działam tylko na software (poza Dual Barrel, korzystaliśmy tu z Virusa), standard że tak powiem. Niektóre z moich ulubionych synthów to Sylenth, Albino, Largo, z3ta+, Morphox... Jeśli chodzi o pomysły... Czerpię je z codziennego życia, innej muzyki, filmów, nawet gier (ok., to bardziej przy Deimosie Lol), książek, które czytam, ludzi, których spotykam... Tego typu rzeczy.

12. JetMan: Dlaczego wybrałeś nazwę "Perfect Blind"? Jestem tego bardzo ciekaw :)

Perfect Blind: Wiesz, nie jestem już teraz nawet pewien skąd to się wzięło. Zaczęło się to 6-7 lat temu jako 3-osobowym projekt, ale w stosunkowo krótkim czasie przerodziło się to w mój solowy projekt. I nazwa już została. To gra słów, która oznacza coś w stylu ślepi na wszystko poza perfekcją. Hm. Tak. :D

JetMan: Dziękuję Ci bardzo za poświęcony czas, życzymy Ci wszystkiego najlepszego i oczywiście dużo inspiracji! Mamy nadzieję, że zobaczymy Cię wkrótce w Polsce - pozdrowienia od całej ekipy Psytrance.pl!

JetMan / Psytrance.pl